Ahir vàrem mantenir una trobada amb la nova consellera de Drets Socials i Inclusió, la Sra. Mònica Martínez Bravo on també hi eren presents el secretari general, el Sr. Raúl Moreno Montaña i la directora general de l’Autonomia Personal i la Discapacitat, la Sra. Marta Segura i Bonet.

La trobada ens va permetre transmetre al nou equip de la conselleria les prioritats que des d’ACAD pensem afronta el sector actualment:

1- Ens trobem amb un sector que arrossega anys d’infrafinançament i, a conseqüència d’aquest és un sector sense atractiu per a la contractació. El sector té dificultats a fer noves contractacions, cobrir baixes o vacances, té un elevat absentisme i la figura de la RHS cada cop és més difícil de trobar.

2- Un any més és el sector qui finança els increments de costos, ja que, a mitjans d’octubre no s’ha actualitzat la tarifa 2024.

3- Cal un pla de xoc per garantir que les tarifes cobreixin els costos de donar el servei segons l’estudi de costos de la mateixa conselleria. Cal, a més, actualitzar l’estudi de costos ja que aquest està fet amb dades del 2022.

3- Vam transmetre també la preocupació que hi ha al sector davant el procés d’acreditació i la necessitat de flexibilitzar algunes mesures arquitectòniques que no afecten la qualitat en la prestació del servei. Sol·licitem la creació de línies de crèdit per facilitar poder afrontar els costos de l’adaptació.

4- Vam sol·licitar una major claredat en la posada en marxa de l’atenció social i sanitària. Cal transmetre al sector quin serà el resultat esperat d’aquesta interpretació, les obligacions i els seus terminis d’execució per facilitar la planificació dels centres.

5- Vam transmetre novament el problema que hi ha, especialment a la ciutat de Barcelona i Metronord, en el tancament dels PIA de centre de dia, que generen bestretes i recàlculs retroactius excessius. També els vam transmetre la necessitat d’incloure el finançament del servei de transport adaptat per facilitar l’accés al servei de centre de dia.

6- Vam fer-los arribar un estudi fet per ACAD que reflecteix que un centre de dia concertat cobrarà 409,74 € anuals menys per usuari que un centre de dia col·laborador.

7- Respecte del SAD els vàrem informar que l’increment de les hores mínimes que estan obligats a contractar els usuaris per rebre una PEV, des del nou Decret de desembre del 2023, està fent que aquests renunciïn al servei de SAD per l’increment en el cost que suposa per a l’usuari.