Divendres vàrem mantenir una reunió convocada conjuntament pel conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani Lesfar i la Consellera de Salut Laura Vergès en la que hi eren presents també altres associacions del sector de la gent gran.

Passem a resumir-vos-en els punts més destacats:

Per ambdós Departaments protegir les residències en aquesta segona onada de la pandèmia és prioritari donada la vulnerabilitat dels nostres usuaris. Les dades actuals de 5.500 contagis diaris fan del tot imprescindibles prendre mesures de restriccions de la mobilitat com les que estem veient per evitar el col·lapse del sistema sanitari i les seves conseqüències.

Hem de ser conscients, però, que aquesta segona onada ens agafa més preparats, però no podem badar i ser molt estrictes amb la formació, el seguiment de protocols, l’us d’EPI,…

Demanen que les residències no abaixem la guàrdia i fem un gran esforç en l’àmbit de la protecció i prevenció de riscos laborals, tan perquè el personal està sent una font de contagi dins de les residències com per la gran dificultat que suposa substituir el personal de baixa.

Ambdós consellers han defensat que el sector està fent molt bona feina, i que malgrat que s’han hagut d’intervenir 4 residències, les altres 1069 residències de Catalunya no ho han necessitat. En aquest sentit se’ns ha dit, i les associacions hem reclamat, que cal millorar com es comunica a l’opinió pública la intervenció de residències, ja que no sempre aquestes intervencions són per males pràctiques sinó perquè la situació els ha superat i han necessitat suport extern.

Tots hem posat damunt de la taula la gran dificultat del sector per trobar personal i especialment infermeres. Les conselleries en són conscients i des de la Conselleria de forma imminent s’aprovarà un nou Decret per afavorir contractar professionals sanitaris de darrer curs, en situació de jubilació i altres circumstàncies.

Totes les associacions hem demanat a la consellera Vergès que se’ns proveís de tests ràpids a les residències per tal de destensar a atenció primària i que els centres s’autogestionin, guanyant així agilitat. La consellera ha remarcat que de moment des de Salut prefereixen els tests PCR perquè són més sensibles, malgrat això estan estudiant un circuit per tal de proveir de tests ràpids sempre que no es pugui garantir els resultats de PCR en menys de 48 hores.

Se’ns ha comunicat que en les pròximes setmanes l’eCAP es podrà implementar a les residències ja que ja s’han signat els acords entre les conselleries.

Un altre tema que s’ha abordat és el risc que suposa les visites de familiars. En aquest sentit la Consellera diu que no hi ha previstes novetats i que si bé és un risc, cal buscar l’equilibri risc – benefici pels residents.

També ha donat temps per abordar temes econòmics. En aquest sentit se’ns ha anunciat que s’està acabant de redactar un increment tarifari, tant per residències com per centres de dia, amb efectes retroactius a 1 de gener de 2020. No se’ns ha avançat imports. Avui dilluns hem estat convocats a una reunió per tractar aquest tema.

En l’àmbit econòmic també se’ns han confirmat els terminis de pagament que ja vàrem anunciar: Abans del 13 de novembre pagament de les places buides de juliol, agost i setembre de centres de dia, sobre cost Covid de juliol, agost i setembre. I per abans de finalitzar novembre hi haurà el pagament de les places col·laboradores buides.