En data 16/09/2022 el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya núm. 8754 va publicar la ORDRE DSO/210/2022, per la qual s’aproven les bases reguladores que han de regir la convocatòria de subvenció per al pagament d’un complement de productivitat extraordinari únic al personal de serveis de neteja previst a l’Acord GOV/126/2022.

Els articles 1 i 2 de l’esmentada Ordre estableixen un complement de productivitat extraordinari únic per al personal de neteja, destinat a centres que han rebut finançament totalment o parcialment públic, pels serveis prestats entre l’1 de març i el 31 de maig del 2020.

Malgrat el que diu la Ordre, les FAQS publicades en el web del Departament diuen que: Una empresa amb un servei al RESES totalment privat, que no sigui de gestió delegada, concertada, col·laboradora o PEV, pot sol·licitar l’ajut? Sí, sempre que estigui inscrita al RESES.

L’article 3 de l’esmentada Ordre estableix l’import de la subvenció de 450 € per a cada treballador/a, o la part proporcional si no s’ha prestat serveis efectius durant el període citat. Els 450 € són independents del tipus de jornada a temps complert o parcial.

El pagament de la subvenció es farà a les entitats prestadores del servei, no a les persones treballadores, i s’ha de satisfer abans del 31 de desembre de 2022.

La resolució d’atorgament de la subvenció s’ha de dictar en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense dictar-se, s’ha d’entendre desestimada, és a dir, silenci negatiu.

Les condicions per atorgar la subvenció estan recollides a l’article 5 de la Ordre:

1. Els beneficiaris de les subvencions són les empreses.
  2. Les empreses han de sol·licitar la subvenció previ consentiment de les persones treballadores.
  3. Els destinataris finals són les persones treballadores.
  4. El pagament a les persones treballadores l’ha d’efectuar l’empresa abans de la data indicada del 31/12/2022.
  5. Les empreses hauran d’acreditar el pagament per rebre el cobrament de la subvenció i l’hauran d’acreditar amb la transferència bancària efectuada al seu personal.
  6. En cap cas no poden obtenir la condició de beneficiàries les empreses que hagin descentralitzat o subcontractar amb altres empreses els serveis de neteja.

L’article 6 de la Ordre estableix els requisits que han de complir les empreses:

1. Estar donades d’alta en el cens de l’IAE en els supòsits que sigui obligatori.
  2. Estar legalment constituïdes i inscrites en el RESES.
  3. Complir requisits generals per rebre subvencions.
  4. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb totes les Administracions.
  5. En el cas d’associacions i fundacions, haver dipositat els CCAA en el registre del Departament de Justícia i tenir adaptats els estatuts a la D.T. Primera de la Llei 4/2008, del llibre tercer del Codi Civil Català.
  6. Atendre les persones usuàries en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactar, almenys en català, la senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix i els documents d’oferta de serveis.
  7. No haver estat sancionades, per resolució ferma, per la comissió d’infracció greu en matèria d’integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, o haver finalitzat el període d’inhabilitació. Si han estat sancionades, han d’haver aplicat les mesures correctores previstes i haver abonat les quantitats requerides per aquest concepte.
  8. En el cas d’empreses amb 50 persones treballadores o més, complir l’obligació de donar ocupació almenys a un 2% de persones treballadores amb discapacitats sobre el nombre total de les de l’entitat, o de l’aplicació de les mesures alternatives de caràcter excepcional.
  9. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere o haver finalitzat el període d’inhabilitació. Així mateix, han de respectar l’igualtat efectiva de dones i homes, les mesures específiques per prevenir l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe en el treball i arbitrar procediments específics per prevenir-los i per donar curs a les denúncies o reclamacions que puguin formular els qui n’hagin estat objecte.
  10. En el cas que es tracti d’empreses amb una plantilla igual o superior a 25 persones, cal indicar els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe i intervenir en llurs centres de treball, i tenir protocols d’abordatge i prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe.
  11. Complir amb l’obligació d’adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones. En el cas d’empreses i entitats amb 50 persones treballadores o més, a més, han de disposar d’un pla d’igualtat entre dones i homes. Igualment, en matèria d’igualtat retributiva, han de complir les obligacions que estableix el Reial decret 902/2020, de 13 d’octubre.
  12. Disposar d’un sistema d’organització i de gestió de la prevenció, d’acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, i la normativa que la desplega.

L’article 12 de la Ordre estableix que cada persona jurídica sol·licitant ha de presentar un sol formulari de sol·licitud. En el cas que la persona sol·licitant tramiti més d’una sol·licitud, no s’acumulen. Només es considerarà vàlida l’última sol·licitud presentada i les anteriors són inadmeses.

L’article 21 de la Ordre estableix el termini de la presentació de la documentació justificativa del pagament als treballadors/es, què s’inicia a les 09.00 h del primer dia hàbil del mes de gener de 2023 i finalitza a les 15.00 h de l’últim dia hàbil del mes de març de 2023.

Posteriorment, en data 28/09/2022 (DOGC 8761) es va publicar la RESOLUCIÓ DSO/2870/2022, per la qual s’aprova la convocatòria de subvenció per al pagament d’un complement de productivitat extraordinari únic al personal de serveis de neteja previst a l’Acord GOV/126/2022 (ref. BDNS 650625).

1. Obertura de la convocatòria des del 29/09/2022 i finalitza a les 15.00 h del dia 13 d’octubre de 2022.
  2. El formulari de sol·licitud està a https://web.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/23083_Complement-extraordinari-unic-per-al-personal-de-neteja-dels-centres-de-serveis-socials?category=760fa1c0-a82c-11e3-a972-000c29052e2c
  3. Adjuntem el document annex de relació de treballadors.

També acompanyem aquesta circular amb:

• L’Ordre DSO/210/2022
  • La Resolució DSO/2870/2022
  • FAQS

Restem a la vostra disposició per aclariment de dubtes, un cop llegida aquesta nota informativa.