Us traslladem un seguit de missatges que des d’ACAD estem fent arribar a tots els responsables de Salut i Afers Socials, amb l’objectiu de fer-los saber les prioritats a afrontar.

1- COMPLIMENT DELS COMPROMISOS ECONÒMICS:
El nostre sector parteix d’una situació financera molt precària I generalitzada, a causa dels impagaments pendents que ja s’acumulen des del mes de Juliol. Desvincular la situació econòmica dels centres, de la seva capacitat de reacció no té cap sentit. Està clar que una cosa condiciona l’altre. Necessitem que els centres puguin saber de forma immediata que cobraran i quan. Números i dates concretes.

2- CRIBRATGES MASSIUS:
Tenim constància que el desplegament dels cribratges massius a les residències és molt irregular i no respon a criteris epidemiològics, de manera que hi ha centres que amb les mateixes circumstàncies epidemiològiques ja han sigut testats fins a 3 cops i d’altres on encara no s’ha realitzat cap cribratge.

També és molt desigual el format en què es fan aquests cribratges de manera que hi ha centres que són citats amb dia i hora per desplaçar-se al centre de Salut que s’indiqui, d’altres equips que són citats a la mateixa residència i és l’equip de salut que s’hi desplaça i d’altres centres que sortosament ja disposen de kits d’automostra.

D’altra banda la rapidesa en rebre els resultats també és molt variable, hem sigut informats de centres que han trigat fins a cinc dies en rebre resultats, cosa que dificulta molt l’aplicació de mesures de contingència en cas de detecció de casos positius. Aquests fets estan provocant situacions molt greus derivades del retard en poder aplicar mesures correctores. Un centre pot passar de ser verd a vermell amb molts casos amb una rapidesa brutal.

Per altra banda també evidenciem molta preocupació dels centres que valoren que aquests cribratges s’haurien de fer simultàniament a treballadors i usuaris. Hem de tenir en compte que tot i les mesures que puguem posar, els familiars continuen venint a visitar als seus éssers estimats i també hi ha usuaris que tenen cites mèdiques en centres de salut i de moment el protocol no estableix que s’hagi de fer aïllament preventiu a la tornada. També cal esmentar la circumstància que alguns transports sanitaris traslladen usuaris de diferents residències a la vegada.

Per tot això, és molt urgent que totes les residències independentment del seu proveïdor de salut i de la seva ubicació en el territori tingui accés als kits de detecció ràpida i que es garanteixi el seu subministrament.

3- PCR POSTVACACIONAL:
Està establert en protocol que tots els treballadors que facin més de 15 dies de vacances, prèviament a la seva incorporació s’han de realitzar una PCR i només es podran incorporar en cas que el resultat de la mateixa sigui negatiu. Segons consta en els protocols, l’encarregat de fer aquesta PCR és el CAP del treballador. Com ja hem anat informant, aquest procediment no està funcionant, moltes residències ens informen diàriament que els CAPS dels seus treballadors els deneguen la prova i els adrecen a les mútues de treball que per altra banda només accedeixen a realitzar la prova de forma privada, en alguns casos veient la situació, l’Equip de Primària de la Residència és qui està assumint aquesta tasca. A banda del mareig que això suposa tant per als treballadors com per als responsables dels centres, també està comportant retards en l’obtenció de resultats i la conseqüent adequada cobertura del lloc de treball.

Aquest punt també es podria resoldre fàcilment si els centres tinguéssim els recursos per poder autogestionar aquests tests de reincorporació. En tot cas també pensem que els circuits per treballadors essencials no poden ser els mateixos que per la resta de la població.

4- COBERTURA DE BAIXES:
Com ja ens va passar al mes de març i ara tornem a tenir-ne constància. Hi ha una greu impossibilitat de cobertura quan un centre detecta de cop, que molts dels seus treballadors en plantilla no poden anar a treballar d’avui per demà perquè són positius asimptomàtics. Tots sabem que a més a més de cara a fer una nova incorporació aquells treballadors suplents s’han de sotmetre a test PCR i esperar resultat que amb sort es pot tenir a les 24- 48 hores però de nou ens tornem a trobar que hi ha casos en què supera els 4 dies. Aquest problema quedaria també solucionat amb els tests ràpids a les residències.

El problema s’agreuja quan un o més d’aquests treballadors “positius” són les infermeres i/o RHS, com ja és sabut tenim un greu problema que ja no ve d’ara, en trobar suplents per a aquestes figures professionals, cosa que s’ha vist agreujada i molt amb la crisi pandèmica actual. No podem treure professionals d’on no n’hi ha, s’està incomplint per impossibilitat real de complir i no per deixadesa, el sector està molt preocupat per aquest tema, ja que, a més a més de la pressió i neguit de no trobar el professional, aquesta situació pot ser objecte de sanció administrativa greu.

S’han de trobar formules que permetin ampliar horitzons a curt termini, com la possibilitat de poder contractar infermeres d’altres llocs d’origen que fins ara no tenen conveni per fer-ho, poder facilitar la contractació d’estudiants, ampliar l’opció d’altres figures o categories que puguin suplir la figura de RHS dintre del grup de professionals sanitaris.

5- CIRCUITS DE DERIVACIÓ HOSPITALÀRIA I CRITERIS SEM:
Aquesta mateixa setmana alguns dels nostres membres associats ens han comunicat que tornen  a tenir dificultats per derivar usuaris a l’hospital. Usuaris amb PCR negativa i bon estat de salut previ, que d’entrada tot i tenir edat avançada són candidats a derivació hospitalària.

Necessitem saber que no ens tornarem a trobar amb aquest conflicte mai més, i que tothom que tingui criteris i vulgui podrà ser atès a l’hospital amb independència de la seva edat o estat cognitiu.

Per últim reivindiquem que els professionals de residències som experts en el nostre àmbit i que som interlocutors i actors vàlids que estem sobre el terreny. Només cal que se’ns consideri com a tals i que se’ns doti dels recursos necessaris per ser eficients.